Udział adwokata w sprawach przestępstw i wykroczeń drogowych – wybrane zagadnienia Cz. I
Posted
adwokat Tytus Mystkowski
Ukończyłem Uniwersytet Jagielloński na Wydziale Prawa i Administracji. Od 2016 r. jestem członkiem Szczecińskiej Izby Adwokackiej. Legitymuję się dziesięcioletnim doświadczeniem w zakresie świadczenia pomocy prawnej. Moje zainteresowania zawodowe koncentrują się w szczególności wokół prawa cywilnego, prawa karnego oraz prawa gospodarczego. Chętnie podejmuję się prowadzenia spraw konsumentów przeciwko bankom i innym instytucjom finansowym.
Skuteczna obrona w sprawach przestępstw i wykroczeń drogowych musi opierać się przede wszystkim na znajomości przepisów ustawy Prawo o ruchu drogowym i Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń oraz właściwej dla nich procedury, a także doświadczeniu w prowadzeniu takich spraw (wymienione ustawy dalej jako: prawo o ruchu drogowym, kodeks karny i kodeks wykroczeń).
Najpopularniejsze przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji to spowodowanie wypadku komunikacyjnego, katastrofy komunikacyjnej czy też prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego, a także prowadzenia pojazdu po cofnięciu uprawnień.
Co istotne, wsparcie adwokata – specjalisty w przestępstwach drogowych nie obejmuje tylko obrony sprawców wypadków komunikacyjnych czy katastrof, ale również reprezentację osób pokrzywdzonych takimi zdarzeniami, a w tym pomoc w dochodzeniu zadośćuczynienia czy odszkodowania.
W przypadku sprawców przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji i wykroczeń drogowych istotną kwestią pozostaje także administracyjna procedura związana z zatrzymaniem prawa jazdy albo cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdami. Powyższe regulacje zawiera ustawa o kierujących pojazdami.
Artykuł omawia wybrane zagadnienia z zakresu przestępstw przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji i tak zwanych wykroczeń drogowych, a w tym pogłębioną analizę niektórych przestępstw i wykroczeń.
Przestępstwa i wykroczenia drogowe
Przechodząc do opisu przestępstw i wykroczeń drogowych nie sposób nie wskazać na te, które stanowią tzw. typy przepołowione tj. wykroczenie albo przestępstwo w zależności od intensywności skutków, które nastąpiły czy też stężenia substancji zakazanej substancji w organizmie sprawcy.
Mowa przede wszystkim o wypadku komunikacyjnym i tzw. kolizji drogowej, a także prowadzeniu pojazdu mechanicznego pod wpływem alkoholu lub środka odurzającego, albo też po jego użyciu.
Prowadzenie pojazdu mechanicznego pod wpływem a prowadzenie po użyciu
Zgodnie z brzmienie art. 178a kodeksu karnego, karalne jest prowadzenie pojazdu mechanicznego w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego.
Kodeks karny przewiduje, że stan nietrzeźwości (w rozumieniu tego kodeksu) zachodzi, gdy:
1) zawartość alkoholu we krwi przekracza 0,5 promila albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość lub
2) zawartość alkoholu w 1 dm3 wydychanego powietrza przekracza 0,25 mg albo prowadzi do stężenia przekraczającego tę wartość.
Z kolei kodeks wykroczeń (art. 87 paragraf 1 i następne) przewiduje karę za prowadzenie pojazdu mechanicznego w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka.
Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do:
1) stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo
2) obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Odpowiednie zakwalifikowanie czynu jako przestępstwa albo wykroczenia jest o tyle istotne, że wpływa na zagrożenie karą i okresu stosowania wobec sprawcy środków, a w szczególności zakazu prowadzenia pojazdów. Kwestionowanie kwalifikacji prawnej wymaga doskonałej znajomości przepisów nie tylko prawa materialnego, ale również procedury i przewidzianych w niej dobrodziejstw.
Twoje odwiedziny na mojej stronie internetowej mogą się wiązać ze zbieraniem informacji za pomocą plików cookies. Pomagają one zapewnić jak najlepsze wrażenia, pokazują najistotniejsze funkcje i ułatwiają korzystanie z witryny. Niektóre pliki cookie są niezbędne i bez nich nie mogę świadczyć moich usług. Inne pliki cookie, w tym te umieszczane przez osoby trzecie, mogą zostać wyłączone - chociaż bez nich moja strona może nie działać aż tak dobrze, a treść może nie być dostosowana do Twoich zainteresowań. Klikając przycisk Akceptuj lub po prostu kontynuując korzystanie z mojej strony internetowej, wyrażasz zgodę na używanie przez mnie plików cookies. Więcej informacji na temat plików cookies znaleźć można w polityce prywatności. Po zapoznaniu się z nią, w każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.